Iedereen doet mee

Niet iedereen is even zelfredzaam en krachtig. Die mensen moeten op de steun van de gemeente kunnen rekenen.

Gemeenten zijn sinds enkele jaren verantwoordelijk voor de begeleiding en de financiering van mensen in de bijstand. D66 gaat uit van eigen kracht en vindt het belangrijk dat mensen een zinvol bestaan hebben en meedoen in de maatschappij. Opleiden en begeleiden, dat is voor ons belangrijk, geen dwang.

Dat betekent dat we voor iedereen optimale kansen en voorwaarden willen scheppen om ieders eigen kracht in te zetten.

De meeste mensen die een uitkering hebben, willen graag weer aan de slag. Voor deze mensen moet de gemeente ondersteuning bieden: faciliteren, coördineren en stimuleren, noemen we dat. We vinden het belangrijk dat mensen vanuit een bijstandsuitkering hun eigen bedrijf kunnen starten. En tot slot: D66 vindt dat de gemeente het goede voorbeeld moet geven door sociaal ondernemerschap te stimuleren. Dat kan, door een investeringsfonds op te zetten, om ondernemers de kans te geven kwetsbare mensen aan te nemen en te begeleiden.