Jong en ondernemend

Voorst mag niet al groeiend vergrijzen. Houd de kernen leefbaar en haal jonge en ondernemende mensen naar binnen.

We zijn heel blij met de nieuwste wijken in onze gemeente, zoals die in Twello. Toch is het belangrijk dat onze gemeente, ook in deze wijken, aantrekkelijk is voor jonge en ondernemende mensen. Het liefst zien we goedgevulde scholen en jonge mensen die hier een baan en toekomst vinden, zodat zij hier kunnen blijven wonen. Aandacht voor starterswoningen is daarom belangrijk. We vinden dat de starters hier zelf bij betrokken moeten worden. D66 is voorstander van het verbouwen van grotere panden voor kamerbewoningen.

Ook statushouders moeten in onze gemeente kunnen wonen. De gemeente moet flexibel meedenken in mogelijkheden: het splitsen van boerderijen of het geven van een nieuwe bestemming aan grote panden.

Mensen die zorg nodig hebben moeten, in heel gemeente Voorst, ook in de kleinere kernen kunnen wonen. We moeten, samen met IJsseldal Wonen, niet bang zijn voor experimentele woonvormen, bouwvoorschriften en woningtypen. Er zijn dorpscontactpersonen om mee te kijken wat er nodig is. Inwoners kunnen immers zelf aangeven wat zij nodig hebben.

Het historische karakter van de kern is belangrijk. We vinden dat uitbreiding van een agrarisch bedrijf moet kunnen, mits de uitbreiding aan de regels voldoet en in overleg met de omwonenden gebeurt. We zien uitbreiding als een kans voor verduurzaming: direct zonnepanelen op het dak van de stallen!